SUITES de DANsES


.

"By respecting the inherent nature of each dance, 

the interpreter will find the contrast of tempos 

which brings variety within the suite." 

P. Tortelier

- -

To understand the choregraphie of the danses, one has to follow the drawings. There is not only one choregraphie possible, it varies depending on the country and the dancers. 

The importance is to get into the spirit of each dance by understanding the style, tempo, rythmic.

Picture taken at the Köthen castle

pas de musique sacrée, de la danse pour la cour

J.S Bach a composé les 6 Suites pour violoncelle seul lorsqu'il était au service du Prince Léopold à la cour de Köthen entre 1717 et 1723. 

La foi calviniste interdisant la musique à l'église, Bach compose alors de la musique n'ayant pas de caractère religieux, tels que les Sonates et Partitas pour violon, les Concertos Brandebourgeois, les cantates profanes, les Suites pour violoncelle seul.


Chaque Suite commence par un Prélude, une sorte d'introduction au parcours harmonique qui sera rencontré dans la suite de danses... 

Allemande

"Une véritable invention allemande (...) qui reflète un esprit satisfait et jovial se plaisant dans l’ordre et le calme " 

Johann Mattheson , 1739, Hambourg

courante

La courante se danse en petits pas, qui peuvent etre "pas sautés"* ou glissés, en avant, de côté, et parfois en arrière.

Deux types de courantes:

  • La courante francaise : 3/2 ou 6/4 , de tempo modéré (Suite 5)
  • La courante Italienne :  3/4 ou 3/8 , de tempo vif (Suites 1/2/3/4/6)
*Nuove inventioni di balli,  de Cesare Negri Milanese, 1604

sarabande

" The dance Sarabande must be even more narrow  and grandiose (...). It has to express no other emotion but that of veneration" Johann Mattheson , 1739, Hambourg

Steps: 

  • Emphasis on the second beat

Metric:

  • In triple time: 3/4 (Suites 1/2/3/4/5) ; 3/2 (Suite 6)

Tempo: 

  • Slow


cette page est cours de creation et traduction... revenez bientot

MINUETS

"has no other affect than moderate
joy. "
Steps:
  • short steps, graceful
Style:
  • graceful

BOURREES

"Their quality is primarily contentedness and pleasantness; but at the same time it has bestowed upon it a somewhat insouciant or tranquil touch, a little unconcerned or relaxed quality; they are a little careless leisurely, but yet not disagreeable." Johann Mattheson , 1739, Hambourg

GAVOTTES

"Its effect is truly a jubilating joy.... Its beats are even of number, but it is not in four-four time but one that consists of two half beats. A leaping nature is well the characteristic of these Gavottes, and not a walking one." Johann Mattheson , 1739, Hambourg

GIGUE

Rythme: en triolets ou en valeurs pointées 
Métrique:  3/8, 6/8, 12/8 
Mouvement: très vif